Jenkkiautokorjaamo Auto-Haapanen Oy

Auton huolto rahoituksella

Auto-Haapanen tarjoaa mahdollisuuden maksaa auton huolto edullisella rahoituspalvelulla - saat tehtyä autosi suuretkin huollot heti kun autosi sitä tarvitsee, ja voit maksaa huollon kätevästi myöhemmin. Rahoituksen ja auton huollon osamaksulla tarjoaa rahoituskumppanimme Innovoice. Saat haettua rahoitusta nopeasti lomakkeella, ja saat alustavan luottopäätöksen saman tien.

Corvette C6

 

Corvette C6 -sukupolvi oli tuotannossa vuosina 2005-2013 ollen moderniksi autoksi hyvin pitkäikäinen tuotantosarjaltaan.  C6 Corvette oli ensimmäinen sukupolvi sitten vuoden 1962, jossa ei ollut luukkulamppuja.

Corvette C6:n moottorivaihtoehdot koostuivat erilaisista LS-moottoreista, alkaen aiemman LS2:n 6.0-litraisesta (364 cid) versiosta, päivittyen LS7, LS3 ja LS9 -moottoreihin.

Z01-malliin esiteltiin suurin pikkulohkomoottori, LS7 joka oli 7-litrainen (428 cid). Tehoa siitä irroitettiin 505 hevosvoimaa (377 kW) ja se oli tehokkain vapaastihengittävä GM:n valmistama moottori.

Corvette C6:n alusta oli kehittyneempi versio C5:stä, jossa käytettiin kaksoistukivarsia ja C4:stä ja C5:stä tuttuja ”Corvette leaf spring” – lasikuituvahvisteisia käänteisiä lehtijousia (transverse fiberglass mono-leaf springs).

Muotoilu

Corvetten muotoilu on ollut jo pitkään varsin tunnistettavaa eri sukupolvien välillä, ja C6 ei tehnyt siitä poikkeusta. Luukkulamput vaihtuivat tavanomaisiin valoumpioihin, mutta muutoin muotoilussa on erittäin paljon samaa kuin C5 Corvettessa. Uuden muotoilun ansiosta, auton sisätilat ovat aiempaa väljemmät ja suuremmat, joka lisää matkustusmukavuutta.

Corvette C6 oli 13 senttiä lyhyempi ja 2,5 senttiä kapeampi kuin edeltävä C5, mutta auton sisätilat oli silti onnistuttu muotoilemaan tilavammiksi. C6 oli pienemmistä ulkomitoista huolimatta jokseenkin saman painoinen kuin C5, poislukien erikoismallit kuten Z06.

C5 Corvetten moottorit

 

LS2 V8 364cid / 6,0 litraa

C6:n perusmoottorina esittelystä toimi LS2-moottorin suurempi versio, joka tuotti tasan 400 hevosvoimaa (298 kW) ja 542 Nm (400 lbft) vääntövoiman. Moottorin suunnittelussa painotettiin kulutuksen ja saasteiden pienentymistä tehon lisäyksestä huolimatta, ja yhdistettynä tietokoneohjattuun automaattilaatikkoon, kulutus vaihtelee 9,4 – 16 l/100km kaupunki- ja maantieajossa. LS2 vaatii säännöllistä huoltoa – kysy edullista kausihuoltoa Auto-Haapaselta!

LS3 – perusmoottori vuodesta 2008

LS3 esiteltiin vuonna 2008 edellisen LS2-moottorin tilalle. Sen tilavuus suurennettiin 6,2 litraan (376 cid) ja teho nostettiin 430 hevosvoimaan (321 kW). Myös vääntömomentti nousi 575 newtonmetriin (424 lbft). Lisävarusteena saatavana ollut alipaineventtiilillä varustettu pakoputkisto nosti huipputehoa 6 hevosvoimaa ja maksimivääntöä 5 nm.

LS7 – Z06 version 7,0-litrainen vapaastihengittävä

7,0-litrainen LS7 oli kuutiotilavuudeltaan suurin pikkulohko (small block) jota GM on valmistanut. Tehoversioon lisättiin myös kuivasumppuvoitelu, titaaniset kiertokanget ja muita parannuksia, jotka nostivat moottorin tehon 505 hevosvoimaan (377 kW). Vääntöä moottorista irtosi peräti 637 nm (470 lbft). Tehokkaamman koneen lisäksi Z06:n runko oli valmistettu aluminista, joka kevensi autoa 62 kg tavalliseen teräsrunkoon verrattuna. Myös muita autoa keventäviä komponentteja käytettiin, kuten balsasta ja hiilikuidusta valmistettuja pohjalevyjä. Tästä johtuen Z06 oli nopeampi kuin mikään Corvette siihen asti – 0-100km/h kiihdytys kesti 3,7 sekuntia, ja varttimaili sujui 11,7 sekunnissa 201 km/h loppunopeudella.

LS9 – ZR1-version mekaanisesti ahdettu 6,2-litrainen (376 cid)

Joulukuussa 2007 General Motors esitteli vielä Z06-mallia tehokkaamman ja nopeamman Corvetten – klassista ZR1-nimeä kantavan, 6,2 litraisen mekaanisesti ahdetun mallin. Mallitunnus kirjoitettiin nyt ilman väliviivaa toisin kuin aiemmin. Ahtimen avulla moottorista irroitettiin 638 hp (476 kw) ja vääntöä peräti 809 Nm (603 lbft). ZR1 -mallissa käytettiin paljon hiilikuituosia, joten se pysyi kevyenä. Suorituskyky oli huimaa, auton kiihtyessä 0-100 km/h vaivaisessa 3,4 sekunnissa. 0-100 mph kiihdytys oli ripeämpää kuin aikalaisillaan Nissan GT-R:llä, Porsche 911 Turbolla tai Ferrari F430:llä.

Voimansiirto ja ohjaus

 

Perusvaihteistona toimi esittelyn yhteydessä 6-lovinen T-56 tai 4-vaihteinen 4L65 E-automatic -automaattivaihteisto. Heti ensimäisen valmistusvuoden jälkeen automaattivaihteisto korvattiin 6-pykäläisellä 6L80 -mallilla. Myöhempiin malleihin myös manuaalivaihteistoa päivitettiin, mallin ollessa TR-6060 joka kesti myös Z06 ja ZR1-versioiden suuremmat teho- ja vääntölukemat.

Kuten C5-mallissakin, CAGS-järjestelmä (Computer-aided gear shifting) manuaalilaatikossa pakotti sopivissa tilanteissa vaihtamaan suoraan ykkösvaihteelta nelosvaihteelle. Se pienensi auton kulutusta ja vähensi päästöjä.

Mallisarjaan tehtiin vuosien varrella useita päivityksiä eri komponentteihin, kuten uusittu ohjausjärjestelmä, nopeammin toimivat vaihteensiirron painikkeet ohjauspyörässä sekä erilaisia sisustavaihtoehtoja.

 

Corvette C6 – jarrut

 

Vakiojarrut olivat perinteiset, toimivat ja suuret levyjarrut jokaiselle pyörälle. Z06:n myötä saataville tuli myös keraamiset jarrut, jotka olivat erittäin tehokkaat ja kestävät, mutta myös hyvin kalliit. Tavallisia jarrujakin voidaan hieman parantaa – esimerkiksi modernit, tuuletetut ja uritetut tai rei’itetyt levyt sekä nopeampaan ajoon sopivat jarrupalat lisäävät jarrutuntumaa ja parantavat jarrutusten toistettavuutta radalla. Kysy lisää!

USA-autojen korjaamo - palvelut

Ota yhteyttä!

Auto-Haapanen Oy

USA-autokorjaamo, Kaarina

Formaalintie 6
20780 KAARINA

Puh. 02 243 1620
Puh. 045 8448 655

autohaapanen@auto-haapanen.fi
www.auto-haapanen.fi

Y-tunnus: 24303292

Tiedustele aikaa autohuollolle tai kysy lisää palveluistamme!

Yhteydenotto

Share This