Jenkkiautokorjaamo Auto-Haapanen Oy

Corvette C3

 

Corvette C3 oli pisimpään valmistettu Corvette-sukupolvi – sitä valmistettiin vuodesta 1967 (mallivuosi 1968) peräti vuoteen 1982. Neljäntoista vuoden aikana malliin ennätti tulla useita teknisiä sekä ulkonäöllisiä muutoksia. Vuoteen 1976 asti Corvette C3 säilytti edellisestä mallisarjasta peräisin olevan Stingray -nimen.

 

C3:n tuotantovuosien aikana siihen on ollut saatavilla yli 20 erilaista moottorivaihtoehtoa, 305cid / 5,0 -litraisesta aina 454cid / 7,4 -litraisiin LS-moottoreihin asti. C3-sukupolvessa esiteltiin myös 3- ja 4-vaihteiset automaattivaihteistot.

Mako Shark II -muotoilu

Larry Shinodan muotoilema Mako Shark II -konsepti (myöhemmin se nimettiin uudelleen Manta Rayksi) toimi C3 Corvetten muotoilututkielmana. C3:n runko oli alkuun pitkälti sama kuin C2-sukupolvessa, mutta muuten muotoilussa ei ollut juurikaan yhteisiä piirteitä edellisen sukupolven kanssa. Myös sisusta suunniteltiin uudelleen, ja pyöreät nopeus- ja kierroslukumittarit sijaitsivat suoraan kuskin edessä kojetaulussa.

 

Vuoteen 1980 saakka Corvette C3:n muotoilu oli varsin yhtäläistä, vaikka pieniä muutoksia ja erilaisia faceliftejä siihen vuosien aikaan tehtiinkin. Viimeiset, vuosien 1980-1982 mallit tunnistaa helposti uudelleenmuotoillusta keulasta ja perästä, joilla auton aerodynamiikkaa parannettiin huomattavasti.

C3 Corvetten moottorit

 

V8 327cid pikkulohko

Edellisestä Corvette-sukupolvesta tuttu V8 327cid, eli 5,4-litrainen pikkulohko oli tuotannossa vain vuosina 1968 ja 1969 (tehoversiot 300 ja 350 hevosvoimaa) – sen jälkeen sen iskutilavuutta suurennettiin 350cid / 5,7 litraan.

 

V8 350cid / 5,7 litran pikkulohko

350cid V8-moottoria käytettiin lähes koko C3 -sukupolven ajan kahta ensimmäistä valmistusvuotta poislukien. Se esiteltiin 300- ja 350-hevosvoimaisena, sekä kuuluisana LT-1-tehoversiona 370 hevosvoimalla.

 

Melkein heti 1970-luvun alussa öljykriisi ja muut syyt laskivat Corvettejen moottorien tehon jopa vain 165 hevosvoimaan (v. 1975). Lähes puolittuneet huipputehot eivät kuitenkaan pienentäneet Corvetten suorituskykyä samassa suhteessa, koska pikkulohkotkin olivat edelleen hyvin ja matalalta vääntäviä koneita.

 

C3 Corvetten pikkulohkot ovat pienen lähtökohtaisen tehonsa takia varsin kiitollisia viritettäviä. Esimerkiksi nykyaikaisella polttoaineen ruiskutuksella ja hyvin suunnitellulla pakoputkistolla C3 Corvetten tehoa voidaan merkittävästi lisätä, samalla kun luotettavuus ja jopa polttoainetaloudellisuus parantuvat. Kysy lisää!

V8 427cid

Vaikka pikkulohkot olivat edelleen suosittuja, isolohkot olivat edelleen halutuimpia moottoreita Corvetteen. Vuosina 1968-1969 isolohkot olivat vastaavan tehoisia kuin edellisessä sukupolvessa (390-435hv), tehokkaammissa Tri-Power -malleissa käytettiin Holleyn valmistamia 2-kurkkuisia kaasuttimia. Tri-Power -kaasuttimet kuumenevat helposti liikaa jolloin auton käynnistyminen kuumana on vaikeaa – kysy tähän apua Auto Haapaselta!

 

ZL1 – 427cid alumiinilohko

Vuonna 1969 valmistettiin V8-isolohkosta alumiininen versio, ZL1 joka on tuotantomääriltään äärimmäisen harvinainen – sitä sanotaan tuotetun vain 2 tai 3 yksilöä. Se tuotti 430 hevosvoimaa, ja se oli noin 45 kiloa kevyempi kuin vastaava valurautainen L88 427cid-moottori.

427cid V8 – 7,4-litrainen isolohko

Vuonna 1970 isolohkoa suurennettiin 7,4-litraiseksi. Sen tehomäärä vaihteli pienimmillään 289 hevosvoimasta 460 hevosvoimaan, mutta kolmena viimeisenä valmistusvuotenaan moottori oli saatavilla vain 270-275 -hevosvoimaisena LS4 ja LS5 -versiona.

 

Corvette C3-sukupolven viimeinen tehokas isolohkomoottori oli vuoden 1971 LS6 joka tuotti 425 hevosvoimaa. Vuodesta 1975 alkaen C3 Corvetteen sai ainoastaan pikkulohkomoottoreita, ja viimeisinä valmistusvuosinaan moottorivalikoima oli erittäin suppea.

 

Voimansiirto ja ohjaus

 

3-vaihteinen Turbo-Hydramatic -vaihteisto syrjäytti vanhan 2-vaihteisen PowerGliden Corvettessa C3-sukupolven alussa. Vuodesta 1975 alkaen automaattivaihteiset Corvettet olivat entistä yleisempiä, käsittäen jopa yli puolet tuotannosta. Vuonna 1982 Corvetteen esiteltiin uusi nelivaihteinen automaattivaihteisto jossa on momentinmuuntimen ohitus kolmella suurimmalla vaihteella. Tällä saavutettiin aiempaa parempi taloudellisuus. C3-generaation 4-vaihteista automaattilaatikkoa ei pidetä erityisemmän luotettavana. Kysy meiltä vaihtoehtoja!

 

3-vaihteinen Saginaw -laatikko ja 4-vaihteiset GM Muncie ja BorgWarner jatkoivat koko C3-sukupolven läpi.

 

Corvetten ohjaus C3 -sukupolven ohjauksen tyyppi on sama kuin aiemmissa sukupolvissa. Sen ohjausvaihde väljistyy ajan saatossa, ja erityisesti tehostimella varustetuissa ohjauksissa keskialueen tuntuma voi olla todella huono. Monesti päivitys uudempaan hammastanko-ohjaukseen on järkevää.

 

Corvette C3 – jarrut

 

Vuodesta 1977 alkaen sekä levyjarrut että ohjaus muuttuivat tehostetuiksi jo vakiona. Jokaisessa pyörässä olevat levyjarrut ovat erittäin luotettavat ja vähähuoltoiset. C3 Corvetteen on saatavilla lukuisia moderneja jarrupäivityksiä, jotka soveltuvat erityisesti urheilullisempaan ajoon, tai kun kasvatetaan vannekokoa jolloin vanteen läpi näkyvät jarrut näyttävät helposti epäsuhtaisen pieniltä. Kysy lisää C3 jarrujen päivityksestä!

USA-autojen korjaamo - palvelut

Ota yhteyttä!

Auto-Haapanen Oy

USA-autokorjaamo, Kaarina

Formaalintie 6
20780 KAARINA

Puh. 02 243 1620
Puh. 045 8448 655

autohaapanen@auto-haapanen.fi
www.auto-haapanen.fi

Y-tunnus: 24303292

Tiedustele aikaa autohuollolle tai kysy lisää palveluistamme!

Yhteydenotto

Share This