Jenkkiautokorjaamo Auto-Haapanen Oy

Corvette C1  – ensimmäinen sukupolvi

 

Corvette C1 -mallia valmistettiin vuosina 1953-1962. Ensimmäiset mallit olivat kuusisylinterisiä ”Blue Flame” -moottoreita, ja autot oli varustettu 2-vaihteisella powerglide-automaattivaihteistolla. Varsin pian, jo vuonna 1955 malliin oli saatavilla ikoninen V8 -moottori. Yhdessä manuaalivaihteiston kanssa, V8 on määritellyt Corvette -sukupolvia siitä saakka.

 

Moottorin koko suureni ja teho kasvoi koko C1-sukupolven läpi, ja mallistossa oli kaasuttimen sijaan myös varhainen polttoaineen ruiskutusjärjestelmä.

 

Lasikuituinen kori

Ensimmäisen sukupolven Corvetten kori on valmistettu lasikuituvahvisteisesta muovista. Kori on erittäin kevyt, ja keveyteensä nähden vahva. Vaikka lasikuitukori ei ruostu, sen pinta voi haurastua iän myötä, ja esimerkiksi kolarikorjaus on hyvin erilaista kuin normaalissa metallikorissa. Auto Haapasen kautta voit kysyä myös lasikuitukorin korjausta – emme tee itse koritöitä mutta yhteistyökumppaniemme kautta korityöt onnistuvat esimerkiksi muiden huoltotöiden ohella.

 

Moottorit

6-sylinterinen Blue Flame / Stovebolt Six

Kuusisylinteriset 3,9 -litraiset moottorit ovat Corvettessa varsin harvinaisia, lähinnä siksi että automallia ei valmistettu erityisen paljoa. Itse moottori on hyvin tunnettu ja suosittu, ja ollut eri versioissaan käytössä useissa Chevroletin malleissa. Osittain siitä syystä siihen on saatavilla hyvin varaosia, ja moottoria on pidetty hyvin luotettavana. Hydraulinostajat ovat yleensä vaivattomat, ja varsin matala viritysaste lisää kestävyyttä. Kausihuollossa tarkastetaan, tarvitsevatko alkuperäiset Carter -vaakaimukaasuttimet ajoittaista puhdistusta, säätöä ja synkronointia. Myös sytytysosat kuluvat, ja esimerkiksi sytytysjärjestelmän modernisointi elektroniseen kärjettömään sytytykseen on monesti sekä käytön että toimivuuden kannalta järkevää. Kysy tarjous Blue Flame / Stovebolt Six -moottorisen Corvetten kausihuollosta!

 

V8 265cid

265 -kuutiotuumainen (4,3 -litrainen) V8 esiteltiin mallivuoden 1955 Corvetteen. Se oli fyysisiltä mitoiltaan pienempi ja jopa yli 100 kg kevyempi kuin aiempi 6-sylinterinen moottori. Lyhyen iskunpituutensa ansiosta ensimmäisen sukupolven Corvetten V8 kiertää jopa 6500 rpm ongelmitta, ja tuottaa virallisesti 195 hevosvoimaa. Moottorin säätötarve on myös vähäisempi kuin aiemman 6-sylinterisen moottorin, koska siinä käytetään vain yhtä Carterin valmistamaa 4-kurkkuista kaasutinta aiemman kolmen erillisen kaasuttimen sijaan.
Vuodesta 1956 alkaen moottorin teho nousi 210 hevosvoimaan, pitkälti nostetun puristussuhteen vuoksi.

 

V8 283cid

Vuonna 1957 Corvetten moottoria suurennettiin kasvattamalla sylinterien halkaisijaa. Vakiomoottorin teho oli 220 hevosvoimaa, ja valinnaisella kahdella 4-kurkkuisella kaasuttimella varustettuna, moottori tuotti 245 hevosvoimaa.

 

Moottoriin esiteltiin myös varhainen polttoaineen suihkutusjärjestelmä, GM ”Ramjet”, joka nosti moottorin tuottaman tehon 259 hevosvoimaan, ja myöhemmissä vaiheissa yli 300 hevosvoimaan. Ramjet oli monen muun varhaisen ruiskujärjestelmän tavoin melko vika-altis ja vaikeasäätöinen, joista suurimmat ongelmat liittyivät polttoaineen puutteelliseen puhtauteen.

Vuodesta 1961 saakka Corvetten moottorit varustettiin alumiinisella jäähdyttimellä – aiempi kuparinen syyläri oli sekä painavampi että heikompi jäähdytysteholtaan. Kuparista jäähdytintä ei käytetä nykyisin kuin museoautoissa, ja sen vaihtaminen moderniin, kevyeeseen ja tehokkaaseen alumiinijäähdyttimeen on järkevää – kysy tarjous Auto-Haapaselta syylärin vaihdosta!

 

V8 327cid

Viimeisenä Corvette C1:n mallivuotena 1962, V8-moottorin kokoa kasvatettiin sekä pidentämällä iskunpituutta että kasvattamalla sylinterien halkaisijaa. Uusi moottorin koko oli 327cid (5,3 litraa). Kaasutinversioissa aiemmin ongelmalliset tupla-nelikurkkuiset kaasuttimet korvattiin yhdellä mutta paremmin toimivalla 4-kurkkuisella kaasuttimella. Ruiskuversiot olivat tehokkaimpia malleja, ja lähes kaikkia vaihtoehtoja yhdisti Duntov -nokka-akselit. Tehovaihtoehtoja oli 250-340 -hevosvoimaisista kaasutinmalleista aina 360 hevosvoimaiseen ruiskumoottoriin asti.
Viimeisen vuosimallin Corvetten moottori on erittäin ikoninen moottori, ja sen eri mallit ovat sekä luotettavia että erityisesti aikaisekseen erittäin tehokkaita. Ne takaavat autolle erinomaisen suorituskyvyn, ollen silti helppoja ja vaivattomia ajaa.

 

Voimansiirto ja ohjaus

 

Ensimmäiset 2-vaihteiset PowerGlide -automaattivaihteistot ovat hyvin yksinkertaisia ja luotettavia. Vuodesta 1955 tuli saataville 3-pykäläinen manuaalivaihteisto.
GM esitteli vuonna 1957 neljävaihteisen manuaalivaihteiston, jonka merkitys alkuperäisen Corvetten suorituskyvylle oli merkittävä.

 

Ohjaus on myös yksi varhaisen Corvetten ongelmakohta, ja vaatii usein huoltoa tai ohjausvaihteen vaihtoa. Se väljistyy käytössä, ja usein järkevintä onkin vaihtaa tilalle joko uusi ohjausvaihde tai päivittää koko ohjausjärjestelmä.

 

Jarrut

 

Ensimmäisen sukupolven Corvetten jarrut ovat aina rumpujarrut, ja niiden tehoa on kritisoitu uudesta alkaen. Ne soveltuvat kunnossa ollessaan edelleen tavanomaiseen käyttöön, mutta vähänkin urheilullisemmassa ajossa ne kuumenevat liikaa ja alkavat häipyä.
Myöhemmissä mallivuosissa oli saatavilla tehokkaammat heavy duty -rumpujarrut, joissa on mm. jäähdytysrivoilla varustetut rummut ja ilmanohjaimet rumpujen jäähdyttämiseksi.
Ensimmäisen sukupolven Corvetten jarrut on järkevää ja varsin edullista päivittää moderneiksi levyjarruiksi – kysy jarrupäivitys Auto Haapaselta!  

USA-autojen korjaamo - palvelut

Ota yhteyttä!

Auto-Haapanen Oy

USA-autokorjaamo, Kaarina

Formaalintie 6
20780 KAARINA

Puh. 02 243 1620
Puh. 045 8448 655

autohaapanen@auto-haapanen.fi
www.auto-haapanen.fi

Y-tunnus: 24303292

Tiedustele aikaa autohuollolle tai kysy lisää palveluistamme!

Yhteydenotto

Share This