Auton huolto rahoituksella
Auto-Haapanen tarjoaa mahdollisuuden maksaa auton huolto edullisella rahoituspalvelulla - saat tehtyä autosi suuretkin huollot heti kun autosi sitä tarvitsee, ja voit maksaa huollon kätevästi myöhemmin. Rahoituksen ja auton huollon osamaksulla tarjoaa rahoituskumppanimme Innovoice. Saat haettua rahoitusta nopeasti lomakkeella, ja saat alustavan luottopäätöksen saman tien.
Corvette C5
Corvette C5 -sukupolvea valmistettiin vuosina 1997-2004. C5 Corvette oli muotoilultaan selvästi pyöreämpi kuin edellinen C4, säilyttäen kuitenkin erittäin tunnistettavan ulkoasun.
Moottorina C5 Corvetteen tuli uusi LS1 V8, joka on niittänyt mainetta Corvetten lisäksi erittäin suosittuna ”crate enginenä” – LS1 on erittäin monipuolinen ja kompakti moottori, joka Corvettessa tuotti alussa 345 hevosvoimaa. Vuonna 2001 moottorin tehoa nostettiin hieman, 350 hevosvoimaan.
Vuonna 2001 esiteltiin Corvette Z06, jossa käytettiin LS6 -moottoria – se oli tehokkaampi versio LS1-moottorista.
Yksi suosituimmista Corvette C5 -mallin uusista varusteista oli HUD-näyttö (heads up display), jossa osa mittariston lukemista heijastettiin tuulilasin alareunaan. Se onkin ollut siitä asti saatavilla Corvetteissa, koska se on havaittu oikeasti hyöydylliseksi ja käteväksi ominaisuudeksi.
Kiinnostaako sinua huoltopalvelumme:
Muotoilu
Edellistä kantikasta sukupolvea pyöreämpi, ja tunnistettava kori rakennettiin uuden alustarakenteen ympärille. Alustarakenteissa käytettiin uutta hydroforming -menetelmää, jossa teräspalkit muotoiltiin paineistetun veden avulla oikeaan muotoonsa ilman, että palkkeja tarvitsi lämmittää. Edelliseen sukupolveen verrattuna, C5 Corvetten rakenne oli jopa neljä kertaa jäykempi. Kaikkia aiempia sukupolvia vaivanneet ravistukset ja runkon torsionaalinen taipuisuus (torsional chassis flex) saatiin uudella rakenteella taltutettua.
Jäykempi runko helpotti myös targa-paneeleiden soveltuvuutta urheiluautoon – auton kori säilyi targa-paneeleista huolimatta jäykkänä. Aiemmissa sukupolvissa targakatto lisäsi korin joustoa.
Corvetten tunnusomaiset luukkulamput säilytettiin, vaikka 90-luvulla niiden suosio alkoi yleisessä automuotoilussa jo selvästi laskea. Myös neljä takavaloa säilytettiin.
C5 Corvetten moottorit
LS1 V8 350cid / 5,7 litraa
Corvetten C5-sukupolvessa käytettiin klassikoksi noussutta LS1 350cid pikkulohko-mootttoria, josta oli vain kaksi versiota: 345 hevosvoimainen ja vähän myöhemmin 350 hevosvoimainen versio. LS1 oli alumiinirakenteinen, pienikokoinen ja kevyt moottori, joka on noussut kulttisuosioon erityisesti virityskäytössä. ”LS Swap” on tunnettu termi, jossa toiseen autoon vaihdetaan Chevroletin V8, pääsääntöisesti LS1 -moottori.
LS6 – Z06 -erikoismalliin tehty tehokkaampi versio
LS6 -moottori esiteltiin Z06 -erikoismalliin, ja se oli saatavilla hieman eri tehoversiona vuodesta 2001 vuoteen 2004. Aluksi tehoa oli 385 hevosvoimaa, mutta myöhemmin tehoa nostettiin 405 hevosvoimaan. LS6:n suurempi teho saavutettiin mm. lohkojen välistä huohotusta parantamalla, suuremmalla puristussuhteella ja jyrkemmällä nokalla, paremmin virtaavalla MAF-anturilla ja imusarjalla sekä natriumtäytteisillä ontoilla pakoventtiileillä.
Z06 ei ollut aivan yhtä tehokas kuin edellisen sukupolven ZR-1, mutta reilusti kevyemmän korin ja rungon ansiosta Z06 oli huippunopeus poislukien selvästi suorituskykyisempi kuin ZR-1. LS6-moottori oli lisäksi paljon yksinkertaisempi ja edullisempi valmistaa kun ZR-1 -mallin monimutkainen LT-5 -moottori.
Voimansiirto ja ohjaus
Voimansiirto oli toteutettu joko 6-pykäläisellä manuaalivaihteistolla T-56, tai 4-lovisella automaatilla 4L60E.
Manuaalivaihteiston erikoisuutena oli kiristyneiden saastevaatimusten ajamana Computer-Aided Gear Shifting -mekanismi, joka joissain olosuhteissa pakotti manuaalivaihteiston vaihdon ensimmäiseltä vaihteelta suoraan neloselle.
Selvästi edeltäviä sukupolvia jäykempi kori ja alusta tarkensivat Corvette C5:n ohjausta ja käsiteltävyyttä merkittävästi. Myös edelliseen sukupolveen verrattuna keventynyt paino ja LS-moottorin keveys toivat ohjaukseen suuria etuja. Corvette C5:n ohjaus onkin varsin tarkka, mikäli alustan puslat, raidetangot ja muut osat ovat kunnossa. Erilaisilla polyuretaanipuslilla voidaan kuitenkin terävöittää halutessa myös ohjausta – ota yhteyttä!
Corvette C5 – jarrut
Corvette C5 -sukupolven jarrut ovat katuajoon ja kevyeen rata-ajoon varsin riittävät ja tehokkaat. Jarrusatulat ovat samat perus-C5 -mallissa sekä Z06 -mallissa, ja samoja jarrusatuloita käytettiin myös seuraavan sukupolven Corvette C6 -malleissa.
Kuten kaikissa autoissa, jarrut ovat kuitenkin kulutusosia – jarruneste tulee vaihtaa säännöllisesti, ettei jarrunesteeseen absorboituvasta kosteudesta tule ongelmia korroosion ja lämmönkeston kanssa. Jarrupalat ovat kulutusosia, samoin kuin jarrulevyt.
Corvette C5 -jarrujärjestelmään on saatavilla suorituskykyisempiä levyjä ja jarrupaloja ratakäyttöä ajatellen, mutta kovempaan rata-ajoon tai kilpailuihin jarrujärjestelmä kannattaa päivittää levyjen, satuloiden ja palojen osalta järeämpiin aftermarket-jarruihin. Yleisin jarrujärjestelmäpäivitys on C6-sukupolven Z06 -mallin jarrut, joissa on 6-mäntäiset etujarrusatulat ja suurempihalkaisijaiset jarrulevyt. Myös esimerkiksi Wilwood tai TCE tarjoavat jarrupäivityksiä Corvetteen.
USA-autojen korjaamo - palvelut
- määräaikaishuollot
- öljynvaihdot
- USA-auton katsastus
- jakohihnan vaihdot
- vikakoodien luku
- pakokaasumittaukset, myös diesel
- OBD-testit (MDI 2, Tech 2)
Ota yhteyttä!
Auto-Haapanen Oy
USA-autokorjaamo, Kaarina
Formaalintie 6
20780 KAARINA
Puh. 02 243 1620
Puh. 045 8448 655
autohaapanen@auto-haapanen.fi
www.auto-haapanen.fi
Y-tunnus: 24303292