Jenkkiautokorjaamo Auto-Haapanen Oy

Corvette C4

 

Corvette C4 -sukupolvea valmistettiin vuosina 1983-1996 siten, että Corvetten vuosimallit ovat 1984-1996.  Varsin pitkän tuotantokauden aikana moottorinohjaus ja sähkötekniikka kehittyivät hurjasti, joten viimeiset vuosimallit ovat jo varsin moderneja urheiluautoja.

 

Moottorivaihtoehtona oli ainoastaan 350cid / 5,7 -litrainen V8 pikkulohko, mutta siitä oli saatavilla vuosien varrella parikymmentä eri tehoversiota ja muutamaa eri mallia. C4-sukupolven aikana esiteltiin kuuluisa ZR-1 -mallimerkintä kuvastamaan tehokkaimpia Corvette-malleja. Vuosien 1990-1995 ZR-1 -mallien LT5-moottori onkin edelleen ainoa Corvetten moottori joka ei ole perinteinen työntötankomoottori, vaan se on varustettu kahdella kannen yläpuolisella nokka-akselilla. Lue alta lisää LT5-moottorista!

Muotoilu

Edellistä sukupolvea kantikkaampi, mutta edelleen hyvin sujuvalinjainen kori oli silti tunnistettavasti Corvette. Osa aiemmista lasikuitupaneeleista vaihtui muovipaneeleihin, ja lasinen takaluukku tuli mallistoon. Klassiset luukkuvalot olivat nyt 1-osaisilla umpoilla aiempien pyöreiden tuplaumpioiden sijaan. Kori ja teräsrunko eivät ole enää täysin erillisiä C4-sukupolvessa, joskin osa paneeleista on edelleen irroitettavia.

 

Corvette leaf spring on tunnettu C4-sukupolvessa esitelty jousitusratkaisu, jossa lasikuituvahvisteinen muovi-lehtijousi korvaa kallistuksenvakaajan ja kierrejouset. Vastaavaa jousitusratkaisua on käytetty eniten nimenomaan Corvettessa, josta se on saanut kansankielisen nimensäkin.

C4 Corvetten moottorit

 

V8 350cid / 5,7 litraa – ainoa tilavuusvaihtoehto

Corvetten C4-sukupolvessa oli käytössä ainoastaan 350cid pikkulohko, ja siitäkin vain viisi varianttia: L83, L98, LT5, LT1 ja LT4. Alussa moottoreiden teho oli varsin vaatimaton 205-240 hevosvoimaa, mutta perusmoottorin teho kasvoi 300 hevosvoimaan.

 

B2K Callaway

GM tarjosi vaihtoehtona myös Callaway-virityspajan turboahtamaa moottoriversiota, jolle tehdas lupasi normaalin moottoritakuun. Tehonlisäys kahdella turbolla oli nykymittapuussa vaatimaton lopputehon ollessa 345-382 hevosvoimaa. Tehdasmalliston ulkopuolella Callaway valmisti Corvettesta myös SledgeHammer -versiota, jossa tehoa oli jopa 880 hevosvoimaa.

 

LT5 – Corvette C4 ZR-1

Tunnetun ZR-1 -merkinnän on C4-sukupolvesta alkaen saanut yleensä malliston tehokkain versio. Kun GM oli hankkinut omistukseensa brittiläisen Lotuksen, palkattiin Lotus suunnittelemaan kokonaan uudenlainen, uuden sukupolven V8-moottori tehokkaimpaan Corvetteen.

 

LT5-moottori oli ensimmäinen ja toistaiseksi viimeinen Corvetten moottori, jossa oli kaksi kannen yläpuolista nokka-akselia per sylinteripankki, ja joissa venttiilejä ei käytetty työntötangoilla. LT5-moottori oli tehokas, mutta samalla erittäin monimutkainen valmistaa – siinä oli mm. moottorinohjauksen säätämät imusarjat ja kolme erillistä läppärunkoa, joilla saavutettiin hyvä teho, taloudellisuus ja moottorin toiminta eri kierrosalueilla.

 

GM ei valmistanut LT5-moottoria itse, vaan teetti sen tunnetusti Mercurylla – perämoottorivalmistajalla. Vasta vuonna 2001 esitelty seuraavan sukupolven versio Z06 pääsi samoihin suoritusarvoihin kuin ZR-1 sen teknologisesti edistyksellisen moottorinsa ansiosta.

 

Voimansiirto ja ohjaus

 

Edellisen sukupolven 4-lovisen automaattivaihteiston ongelmia oli saatu selätettyä, joten se oli erittäin suosittu vaihtoehto C4 -sukupolven Corvetteissa.

 

Manuaalivaihteistoksi esiteltiin eräänlainen vaihteistohybridi – ”4+3 Doug Nash”. Siinä oli neljä tavallista manuaalivaihdetta, mutta kolmelle suurimmalle vaihteelle oli käytettävissä tietokoneen ohjaama overdrive. Manuaali/automaattivaihteisto ei ollut kovinkaan suosittu, ja se osoittautui myös ongelmalliseksi. Muutaman vuosimallin jälkeen GM tarjosi tilalle tavanomaista 4-vaihteista manuaalivaihteistoa, tai ZF:n valmistamaa 4+2-vaihteistoa.

 

Corvette C4:n ohjaus on toteutettu modernimmalla hammastanko-ohjauksella. Se on luotettava ja selvästi kulunutta ohjaussimpukkaa tarkempi, mutta ohjaustehostimen vuodot tai muut ongelmat ovat tässä iässä jo varsin yleisiä. Ota yhteyttä, mikäli Corvettesi ohjaus ei toimi oikein!

 

Corvette C4 – jarrut

 

Corvette C4 -sukupolven jarrut ovat selvästi tehokkaammat ja paremmat kuin edellisessä sukupolvessa. Jokaisessa nurkassa on levyjarrut, ja sukupolveen esiteltiin uudet, selkeästi tehokkaammat ja samalla kevyemmät alumiiniset jarrusatulat. Myös ABS-jarrut esiteltiin C4-Corvetteen alkaen vuodesta 1986.

 

Corvetten jarrut ovat hyvin huoltovapaat, mutta kuluvat kuten kaikki muutkin jarrut. Jarrunesteiden vaihto, kuluneet jarrulevyt ja jarrupalat ovat normaaleja huoltotoimenpiteitä. Kuten kaikkiin Corvetteihin, myös C4-sukupolveen on saatavilla erilaisia jälkimarkkinoiden jarrusarjoja; ota yhteyttä, mikäli haluat päivittää jarrusi entistä tehokkaammiksi.

USA-autojen korjaamo - palvelut

Ota yhteyttä!

Auto-Haapanen Oy

USA-autokorjaamo, Kaarina

Formaalintie 6
20780 KAARINA

Puh. 02 243 1620
Puh. 045 8448 655

autohaapanen@auto-haapanen.fi
www.auto-haapanen.fi

Y-tunnus: 24303292

Tiedustele aikaa autohuollolle tai kysy lisää palveluistamme!

Yhteydenotto

Share This