Jenkkiautokorjaamo Auto-Haapanen Oy

Auton huolto rahoituksella

Auto-Haapanen tarjoaa mahdollisuuden maksaa auton huolto edullisella rahoituspalvelulla - saat tehtyä autosi suuretkin huollot heti kun autosi sitä tarvitsee, ja voit maksaa huollon kätevästi myöhemmin. Rahoituksen ja auton huollon osamaksulla tarjoaa rahoituskumppanimme Innovoice. Saat haettua rahoitusta nopeasti lomakkeella, ja saat alustavan luottopäätöksen saman tien.

Corvette C4

 

Corvette C4 -sukupolvea valmistettiin vuosina 1983-1996 siten, että Corvetten vuosimallit ovat 1984-1996.  Varsin pitkän tuotantokauden aikana moottorinohjaus ja sähkötekniikka kehittyivät hurjasti, joten viimeiset vuosimallit ovat jo varsin moderneja urheiluautoja.

 

Moottorivaihtoehtona oli ainoastaan 350cid / 5,7 -litrainen V8 pikkulohko, mutta siitä oli saatavilla vuosien varrella parikymmentä eri tehoversiota ja muutamaa eri mallia. C4-sukupolven aikana esiteltiin kuuluisa ZR-1 -mallimerkintä kuvastamaan tehokkaimpia Corvette-malleja. Vuosien 1990-1995 ZR-1 -mallien LT5-moottori onkin edelleen ainoa Corvetten moottori joka ei ole perinteinen työntötankomoottori, vaan se on varustettu kahdella kannen yläpuolisella nokka-akselilla. Lue alta lisää LT5-moottorista!

Muotoilu

Edellistä sukupolvea kantikkaampi, mutta edelleen hyvin sujuvalinjainen kori oli silti tunnistettavasti Corvette. Osa aiemmista lasikuitupaneeleista vaihtui muovipaneeleihin, ja lasinen takaluukku tuli mallistoon. Klassiset luukkuvalot olivat nyt 1-osaisilla umpoilla aiempien pyöreiden tuplaumpioiden sijaan. Kori ja teräsrunko eivät ole enää täysin erillisiä C4-sukupolvessa, joskin osa paneeleista on edelleen irroitettavia.

 

Corvette leaf spring on tunnettu C4-sukupolvessa esitelty jousitusratkaisu, jossa lasikuituvahvisteinen muovi-lehtijousi korvaa kallistuksenvakaajan ja kierrejouset. Vastaavaa jousitusratkaisua on käytetty eniten nimenomaan Corvettessa, josta se on saanut kansankielisen nimensäkin.

C4 Corvetten moottorit

 

V8 350cid / 5,7 litraa – ainoa tilavuusvaihtoehto

Corvetten C4-sukupolvessa oli käytössä ainoastaan 350cid pikkulohko, ja siitäkin vain viisi varianttia: L83, L98, LT5, LT1 ja LT4. Alussa moottoreiden teho oli varsin vaatimaton 205-240 hevosvoimaa, mutta perusmoottorin teho kasvoi 300 hevosvoimaan.

 

B2K Callaway

GM tarjosi vaihtoehtona myös Callaway-virityspajan turboahtamaa moottoriversiota, jolle tehdas lupasi normaalin moottoritakuun. Tehonlisäys kahdella turbolla oli nykymittapuussa vaatimaton lopputehon ollessa 345-382 hevosvoimaa. Tehdasmalliston ulkopuolella Callaway valmisti Corvettesta myös SledgeHammer -versiota, jossa tehoa oli jopa 880 hevosvoimaa.

 

LT5 – Corvette C4 ZR-1

Tunnetun ZR-1 -merkinnän on C4-sukupolvesta alkaen saanut yleensä malliston tehokkain versio. Kun GM oli hankkinut omistukseensa brittiläisen Lotuksen, palkattiin Lotus suunnittelemaan kokonaan uudenlainen, uuden sukupolven V8-moottori tehokkaimpaan Corvetteen.

 

LT5-moottori oli ensimmäinen ja toistaiseksi viimeinen Corvetten moottori, jossa oli kaksi kannen yläpuolista nokka-akselia per sylinteripankki, ja joissa venttiilejä ei käytetty työntötangoilla. LT5-moottori oli tehokas, mutta samalla erittäin monimutkainen valmistaa – siinä oli mm. moottorinohjauksen säätämät imusarjat ja kolme erillistä läppärunkoa, joilla saavutettiin hyvä teho, taloudellisuus ja moottorin toiminta eri kierrosalueilla.

 

GM ei valmistanut LT5-moottoria itse, vaan teetti sen tunnetusti Mercurylla – perämoottorivalmistajalla. Vasta vuonna 2001 esitelty seuraavan sukupolven versio Z06 pääsi samoihin suoritusarvoihin kuin ZR-1 sen teknologisesti edistyksellisen moottorinsa ansiosta.

 

Voimansiirto ja ohjaus

 

Edellisen sukupolven 4-lovisen automaattivaihteiston ongelmia oli saatu selätettyä, joten se oli erittäin suosittu vaihtoehto C4 -sukupolven Corvetteissa.

 

Manuaalivaihteistoksi esiteltiin eräänlainen vaihteistohybridi – ”4+3 Doug Nash”. Siinä oli neljä tavallista manuaalivaihdetta, mutta kolmelle suurimmalle vaihteelle oli käytettävissä tietokoneen ohjaama overdrive. Manuaali/automaattivaihteisto ei ollut kovinkaan suosittu, ja se osoittautui myös ongelmalliseksi. Muutaman vuosimallin jälkeen GM tarjosi tilalle tavanomaista 4-vaihteista manuaalivaihteistoa, tai ZF:n valmistamaa 4+2-vaihteistoa.

 

Corvette C4:n ohjaus on toteutettu modernimmalla hammastanko-ohjauksella. Se on luotettava ja selvästi kulunutta ohjaussimpukkaa tarkempi, mutta ohjaustehostimen vuodot tai muut ongelmat ovat tässä iässä jo varsin yleisiä. Ota yhteyttä, mikäli Corvettesi ohjaus ei toimi oikein!

 

Corvette C4 – jarrut

 

Corvette C4 -sukupolven jarrut ovat selvästi tehokkaammat ja paremmat kuin edellisessä sukupolvessa. Jokaisessa nurkassa on levyjarrut, ja sukupolveen esiteltiin uudet, selkeästi tehokkaammat ja samalla kevyemmät alumiiniset jarrusatulat. Myös ABS-jarrut esiteltiin C4-Corvetteen alkaen vuodesta 1986.

 

Corvetten jarrut ovat hyvin huoltovapaat, mutta kuluvat kuten kaikki muutkin jarrut. Jarrunesteiden vaihto, kuluneet jarrulevyt ja jarrupalat ovat normaaleja huoltotoimenpiteitä. Kuten kaikkiin Corvetteihin, myös C4-sukupolveen on saatavilla erilaisia jälkimarkkinoiden jarrusarjoja; ota yhteyttä, mikäli haluat päivittää jarrusi entistä tehokkaammiksi.

USA-autojen korjaamo - palvelut

Ota yhteyttä!

Auto-Haapanen Oy

USA-autokorjaamo, Kaarina

Formaalintie 6
20780 KAARINA

Puh. 02 243 1620
Puh. 045 8448 655

autohaapanen@auto-haapanen.fi
www.auto-haapanen.fi

Y-tunnus: 24303292

Tiedustele aikaa autohuollolle tai kysy lisää palveluistamme!

Yhteydenotto

Share This