Jenkkiautokorjaamo Auto-Haapanen Oy

Auton talvihuolto: Lohkolämmittimen ja sisätilanlämmittimen asennus

Auton moottorin pitkäikäisyyden, pienemmän kulutuksen, ja käyttömukavuuden kannalta Suomen talviolosuhteissa, moottorinlämmitin on lähes välttämätön varuste. Mikäli autossasi on polttoainekäyttöinen lisälämmitin (yleisimmin Webasto / Eberspächer), sähkökäyttöinen moottorinlämmitin ei ole täysin välttämätön, mutta se voi lisätä käyttömukavuutta ja pienentää auton käyttökuluja.

Auto-Haapanen asentaa autojen moottorilämmittimet ja sisätilanlämmittimet molemmilta tunnetuilta merkeiltä: Defa ja Calix. Käytämme asennuksessa aina merkkikohtaisia, hyvin yhteensopivia ja laadukkaita osia, johtosarjoja ja lämmittimiä.

Yleistä moottorinlämmittimistä

Auton sähkökäyttöisiä moottorinlämmittimiä on käytännössä kolme eri mallia: Lohkolämmitin, säteilylämmitin ja letkulämmitin. Ne eroavat toisistaan asennustavan ja lämmityskohdan osalta.

Perinteinen lohkolämmitin

Lohkolämmitin on moottorin lohkoon / kampikammioon asennettava lämmitysvastus, jonka asennussijainti on yhteydessä moottorin jäähdytysnestetilaan. Se lämmittää vastuksella suoraan jäähdytysnestettä, joka vuorostaan välittää lämmön tasaisesti koko moottoriin. Jäähdytysnesteen lämmitys on tehokas ja hyvin toimiva tapa lämmittää moottori kovallakin pakkasella: kun lohkolämmittimellä lämmitetyn moottorin käynnistää, vesi kiertää tyypillisesti mm. imusarjaan, joka vähentää perinteisessä ruisku- ja kaasutinmoottorissa polttoaineen pisarointia ja parantaa polttoainetaloudellisuutta.

Perinteisen vesitilaan asennettavan lohkolämmittimen yhteydessä on järkevää vaihtaa jäähdytysnesteet, koska lohkolämmitin asennetaan lohkossa olevaan vesitilan tulppaan (”pakkasmarkkaan”). Uusi pakkasneste kestää jäätymättä riittävän alhaisia lämpötiloja, ehkäisee korroosiota, parantaa jäähdytystehoa kesäisinkin, sekä lisää talvella sisätilan lämmitystehoa.

Säteilylämmitin

Säteilylämmitintä käytetään silloin, kun auton moottorissa ei ole valmiina järkevää paikkaa vesitilaa lämmittävälle lohkolämmittimelle. Säteilylämmitin asennetaan ainoastaan ulkoisesti, ja se asennetaan öljypohjan kylkeen. Toisin kuin perinteinen lohkolämmitin, säteilylämmitin lämmittää moottorin öljyä, ja vain epäsuorasti itse moottoria tai jäähdytysnestettä.

Säteilylämmittimet eivät tyypillisesti ole niin tehokkaita kuin lohkolämmittimet, koska lämpö ei jakaudu koko moottoriin niin tasaisesti. Ulkoisina lämmittiminä niiden teho on myös lainsäädännössä rajoitettu pienemmäksi, kun suoralla kosketuksella jäähdytysnestettä lämmittävien lohkolämmittimien. Tällä ehkäistään säteilylämmittimen lämmityselementin kuumeneminen liian kuumaksi, jolla vältetään mm. öljyn vuototilanteessa syttymisvaara.

Vaikka säteilylämmitin ei ole yhtä tehokas kuin lohkolämmitin, se on ehdottomasti tyhjää parempi, ja auttaa moottorin kylmäkäynnistyksessä ja lisää säännöllisesti käytettynä moottorin käyttöikää. Auto-Haapanen asentaa säteilylämmittimen valmistajien ohjeiden mukaisesti, nopeasti ja edullisesti.

Letkulämmitin

Letkulämmitin asennetaan auton jäähdytysvesiletkuun, jolloin se toimii samalla periaatteella kuin lohkolämmitin. Letkulämmitin on hieman monimutkaisempi kuin perinteinen lohkolämmitin, koska se voi asennussijaintinsa vuoksi sisältää esim. sisäänrakennetun kiertovesipumpun. Tästä syystä hyvä Defa tai Calix -letkulämmitin on jonkun verran kalliimpi kuin perinteinen lohkolämmitin tai säteilylämmitin. Letkulämmitin on kuitenkin hyvä vaihtoehto silloin, kun halutaan säteilylämmitintä suurempi lämmitysteho mutta auton moottorissa ei ole mahdollisuutta asentaa lohkolämmitintä. Auto-Haapasen asentamat letkulämmittimet ovat merkki- ja mallikohtaisia. Tällä vältetään esim. moottorin lämpötila-anturoinnin mahdolliset ongelmat ja epäyhteensopivuudet.

Sisätilan lämmittimet – Defa ja Calix

Sisätilan lämmitin lisää merkittävästi auton talvikäytön mukavuutta – samalla kun moottori lämmitetään moottorilämmittimellä, sisätilan lämmitin kierrättää ja lämmittää auton sisätiloista mukavat heti autoon astuessa.

Nykyaikaiset Defan ja Calixin sisätilalämmittimet ovat tehokkaita ja turvallisia, ja vievät melko vähän tilaa autosta. Ne asennetaan tyypillisesti apukuskin jalkatilaan, ja ohuet Defa Termini / Calix Waveline -mallit eivät juurikaan rajoita jalkatilan käytettävyyttä ja tilaa.

Lämmittimen oikealla asennuksella ja oikeilla asennustarvikkeilla, lämmitysilma saadaan kiertämään auton sisällä tehokkaasti, jolloin lämmitin myös sulattaa ikkunat ja estää huurtumista. Sisätilan lämmitin myös kuivattaa auton sisäilmaa, joka parantaa näkyvyyttä ja sisäilman viihtyvyyttä.

Auton sisäilman lämmitintä varten autoon tulee asentaa myös lämmittimen sisätilan pistoke, joka voidaan uusilla pistokemalleilla asentaa hyvin huomaamattomaksi. Se haaroitetaan moottorinlämmittimen pistokkeesta. Defa- ja Calix -pistokemallit ovat toisistaan poikkeavat, ja niiden osat eivät käy keskenään ristiin.

Defa- tai Calix -akkulaturi

Sekä Defa että Calix tarjoavat moottorinlämmittimen haaroitussarjan tilalle tulevaa auton akkulaturia. Molempien merkkien akkulaturit ovat melko arvokkaita, mutta ne ovat vaivattomia asennuttaa, täysin automaattisia, takaavat auton hyvän käynnistyvyyden kovillakin pakkasilla, ja pidentävät akun käyttöikää. Erityisesti start-stop-toiminnallisuudella varustetuissa autoissa lohkolämmittimen yhteyteen tuleva akkulaturi lisää luotettavuutta ja auton sähköjärjestelmän käyttövarmuutta.

Kiinteän akkulaturin asentaminen on suositeltavaa erityisesti silloin, jos autolla ajetaan vain lyhyitä matkoja. Kylmä lyijyakku ei pysty ottamaan varausta vastaan niin nopeasti kuin normaalilämpöinen, joten sen kapasiteetti voi lyhyessä ajossa heikentyä erityisesti talvikelissä.

Kysy tarjous Defa- ja Calix -lämmittimistä ja akkulatureista asennttuna Auto-Haapaselta!

 

USA-autojen korjaamo - palvelut

Ota yhteyttä!

Auto-Haapanen Oy

USA-autokorjaamo, Kaarina

Formaalintie 6
20780 KAARINA

Puh. 02 243 1620
Puh. 045 8448 655

autohaapanen@auto-haapanen.fi
www.auto-haapanen.fi

Y-tunnus: 24303292

Tiedustele aikaa autohuollolle tai kysy lisää palveluistamme!

Yhteydenotto

Share This